MAP vzdělávání ORP Šumperk IV

“Neučíme se pro školu, ale pro život” (Seneca)

Vzdělávání na Šumpersku jde vstříc novým trendům. Bude rodilý mluvčí standardem pro každou základní školu?

Nejsou mapy jako MAPy. Místní Akční Plány (MAP) vzdělávání už několik let hýbou republikou. Cíl je jasný. Pracovat na systémových změnách ve vzdělávání. Dělají to ale jinak. Žádné vysoké posty, žádná rozhodnutí od stolu. Na změnách se podílí místní obyvatelé – učitelé, zástupci firem, města, ale i rodiče a děti. Společné mají dvě věci. Jsou místní a záleží jim na budoucnosti regionu.  

 MAP na Šumpersku funguje už od roku 2016. Jenže systémové změny jsou z podstaty věci dlouhodobé. Vyžadují systematickou práci, zaberou hodně času a úsilí. Když ale máte dobré partnery, chuť a pořádnou dávku entusiasmu, pak se pustíte do další a další práce.

A to je případ Místní akční skupiny (MAS) Šumperský venkov, z.s. Ta totiž stojí za Místním akčním plánem vzdělávání na Šumpersku. A není v tom zdaleka sama. „Máme radost, že se do projektu zapojilo celkem 37 mateřských a základních škol z regionu“, říká Zdeňka Mihulková, hlavní manažerka projektu. „Spolupracujeme s 99 % škol v regionu a to je úspěch a taky vynikající vizitka ředitelů a škol samotných. Očividně mají chuť na zkvalitnění vzdělávání pracovat“, dodává. Vzdělávání to ale nejsou pouze školy a učitelé. Jsou to také žáci a jejich rodiče, zřizovatelé a další instituce. Spolupráce proto dobře funguje také na úrovni Pedagogicko-psychologické poradny, Střediska volného času Doris a rodinných center.

Sdílení a vzájemná spolupráce mezi školami jsou základ

 „Celý projekt stojí na principu partnerství, sdílení a přebírání příkladů dobré praxe“, říká Bronislava Janíčková, koordinátorka aktivit. Za jeden z největších dosavadních úspěchů považuje sdílení rodilého mluvčího ve školách. „Málokterá škola si může dovolit rodilého mluvčího. Upřímně řečeno, jsou to v rámci celé republiky spíš výjimky. Přitom všichni vnímáme, jak zásadní vliv na děti a jejich jazykovou vybavenost má. Zajistili jsme tedy rodilého mluvčího a vytvořili systém sdílení jeho služeb. Školy si pak lektora s brilantními jazykovými i pedagogickými schopnostmi v průběhu roku nasmlouvají podle svých potřeb. Věřím, že rodilý mluvčí se do budoucna stane standardem pro každou základní školu“, svěřila se Janíčková.

Neučíme se pro školu, učíme se pro život

„Nutno dodat, že jedním z ústředních témat projektu je také polytechnické vzdělávání a spolupráce škol s místními zaměstnavateli. Ostatně místní firmy jsou součástí budoucnosti našich dětí.  Myslím, že naše moto Neučíme se pro školu, učíme se pro život přesně vystihuje společný cíl“, doplňuje Janíčková.

A právě zapojení firem do projektu je teď na pořadu dne. „Nastartovali jsme spolupráci s Okresní hospodářskou komorou v Šumperku. Společně připravujeme akci s názvem Živá knihovna povolání, nechala se slyšet Mihulková.  Úspěšní profesionálové z celkem pěti oborů na akci žákům představí zábavnou formou svou práci a poví svůj příběh. Jde přitom primárně o profese, které jsou na trhu práce v našem regionu žádané. „Věřím, že takové setkání zanechá v dětech stopu a může je nasměrovat správným směrem při výběru školy a budoucího povolání. Myslím, že se máte na co těšit, uzavírá.

Autorka článku:Lenka Ehlerová

Spolupracujeme

logo MAS